Kirjoitus- ja keskustelutehtäviä

Tällä sivulla on tehtäviä, joissa harjoitellaan eri tekstilajien ja puheen tuottamista.

Tehtävät 1–2 soveltuvat sekä keskustelun että esseen pohjaksi. Oppilaat voivat lämmitellä ensin keskustelemalla aiheesta ryhmässä ja kirjoittaa tämän jälkeen yksin pidemmän pohdiskelevan esseen. Myös muut tekstilajit ovat mahdollisia: aiheet käyvät esimerkiksi mielipidekirjoituksen ja siihen liittyvän vastineen, kolumnin tai pakinan aiheiksi.

Tehtävät 3–6 tutustuttavat eri tekstilajeilla kirjoittamiseen. Tehtävässä 3 harjoitellaan puheen kirjoittamista ja sen pitämistä, jolloin yleisöllä on mahdollisuus osallistua palautteenantoon.

Tehtävä 7 puolestaan vie kaunokirjallisuuden maailmaan. Siinä harjoitellaan niin kaunokirjallisuudessa vaadittavaa lukutaitoa ja siitä kirjoittamista kuin omien kokemuksien soveltamista siihen. Hyvään esseevastaukseen kuuluu synteesi aineistosta ja omista ajatuksista.

Tehtävät valmistavat sekä äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeen tekstitaidon kokeeseen että esseekokeeseen.

Tehtävät

  1. Pohdi, mikä joulussa on tärkeintä sinulle/nykyihmiselle. Onko joulua olemassa ilman lahjoja? Mieti, millaisia lahjoja yleensä arvostetaan ja miksi. Miksi lahjoja ylipäätään annetaan? Onko markkinajoulua mielestäsi aiheellista kritisoida? Mitä vaihtoehtoja perinteisille tavaralahjoille tiedät?
  2. Lue Helsingin Sanomien artikkeli ”Yli 50 000 suomalaista ei vietä joulua” (21.12.2009). Monissa kouluissa vietetään niin sanottua monikulttuurista joulujuhlaa, jossa huomioidaan koululaiset ja perheet, jotka eivät vietä perinteistä suomalaista joulua. Onko sinulla kokemuksia tai oletko kuullut erilaisesta joulusta? Pohdi, onko Suomessa tarvetta muuttaa joulunviettotapoja ja miten. Olisitko itse valmis muuttamaan jouluperinteitäsi kotona tai koulussa – tai peräti luopumaan joulusta? Otsikoi itse.
  3. Laadi puhe, jossa pohdit, mikä joulussa on tärkeintä. Esitä puhe muulle ryhmälle, joka arvioi sekä puheen sisältöä että esitystä.
  4. Kirjoita kirje mielikuvitussukulaisellesi, joka elää 1920-luvun Suomessa. Toivota hänelle hyvää joulua, kerro mitä joulunviettosuunnitelmiisi kuuluu tänä vuonna ja kysele hänen suunnitelmistaan ja toiveistaan. Muista ottaa huomioon ne tiedot, jotka vastaanottajallasi on.
  5. Lue osio Joulun suuria kertomuksia ja kirjoita oma joulukertomuksesi.
  6. Lue osio Pikkujoulut ja kuusijuhlat. Olet reportterina koulun kuusijuhlassa 1950-luvulla ja tehtävänäsi on kirjoittaa uutinen juhlan tapahtumista maakuntalehteen. Voit myös kysellä sukulaisiltasi tai tuttaviltasi, millaisia muistoja heillä on kuusijuhlista 1950-luvulta ja hyödyntää tietoja artikkelissasi.
  7. Lue alla olevat kaunokirjallisuuskatkelmat. Pohdi joko a) James Joycen tai b) Jhumpa Lahirin kuvailemia joulunviettotapoja ja vertaile niitä omiin ja läheistesi tapoihin. Voit halutessasi pohtia joulunvieton perinteitä myös laajemmin. Otsikoi itse.

    a) ”Rusinat ja mantelit ja viikunat ja omenat ja suklaat ja makeiset pantiin nyt kiertämään, ja täti Julia kehotti kaikkia vieraita ottamaan joko portviiniä tai sherryä. Ensiksi herra Bartell D´Arcy kieltäytyi kummastakin, mutta toinen hänen pöytätovereistaan tönäisi häntä ja kuiskasi hänelle jotakin, minkä jälkeen hän salli lasinsa täytettävän. Vähitellen kun viimeisetkin lasit oli täytetty, keskustelu vaimeni. Seurasi tauko, jonka katkaisivat vain viinin aiheuttamat äänet ja tuolien siirtely. Morkanin neidit, kaikki kolme, olivat luoneet katseensa pöytäliinaan. Joku yskäisi kerran pari, ja sitten jotkut herrat taputtivat pöytää kevyesti pyytäen hiljaisuutta. Hiljaisuus tuli, ja Gabriel työnsi tuolinsa taaksepäin ja nousi seisomaan.”
    James Joyce 1914: Dublinilaisia, s. 206, suom. Pentti Saarikoski, Tammi 2011

    b) ”He sopivat tapaamisesta eräänä päivänä Bostonissa ja viettävät päivän Harvard Squarella. Maassa on lunta polveen ja taivas on huikaisevan sininen. Ensin he menevät elokuviin Brattleen, ostavat liput alkavaan filmiin välittämättä mikä se on, istuvat parvekkeen perällä ja suutelevat niin että ihmiset kääntyvät katsomaan. He syövät lounasta Cafe Pamplonassa, grillattuja kinkkuvoileipiä ja valkosipulikeittoa salin nurkassa. He antavat toisilleen lahjat: Ruth antaa hänelle pienen antikvariaatista ostetun kirjan Goyan piirustuksia ja hän antaa Ruthille siniset villalapaset ja nauhan mieluisimpia Beatles-kappaleitaan. He löytävät kahvilan yläpuolelta kaupan, jossa myydään pelkästään arkkitehtuurikirjoja, ja hän tutkii hyllyrivejä ja ostaa itselleen taskukirjapainoksen Le Corbusierin teoksesta Journey to the East, hän aikoo näet ilmoittautua keväällä arkkitehtuurin pääaineopiskelijaksi.”
    Jhumpa Lahiri 2003: Kaima, s.170, suom. Kersti Juva, Tammi 2005