Page 18

SKS_2016_e-julkaisu

Kustantaminen Kustantamo osallistui useisiin tilauskirjakilpailutuksiin. Kotimaiset tarvepainot kilpailutettiin, ja kilpailun voitti TS-konserniin kuuluva Hansaprint Oy. Ks. liite 13 SKS:n kirjat 2016 s. 74. Myynti, markkinointi ja tiedotus Uutuusmyynnin osuus kokonaismyynnistä oli 59 % (2015: 66 %, 2014: 63 %: 2013: 63 %). Yleisen tieto-kirjallisuuden merkittäviä ostajia olivat mm. Suomalainen Kirjakauppa, Akateeminen Kirjakauppa, kirjastojen hankintapalvelut sekä suuret verkkokirjakaupat, joiden suhteellinen merkitys kasvoi toiminta-vuoden aikana. Tärkeä myyntikanava oli myös Tiedekirja, jonka merkitys varsinkin tiedejulkaisujen kokonaismyynnille oli erityisen merkittävä. Gazelle Book Services Limitedin kautta englanninkielisiä tiedejulkaisuja oli myynnissä myös Amazon. co.uk -verkkokaupassa. SKS:n e-kirjoja oli saatavilla Ellibs Oy:n, Elisa Kirjan ja Fabulan verkkokauppojen kautta. Näistä Ellibs Oy välitti e-kirjoja myös kirjastojen sähkökirjapalveluihin lainattavaksi. Kirjojen markkinoinnissa tehtiin yhteistyötä eri jälleenmyyjien kanssa, ja erityistä huomiota kiinnitettiin digitaalisiin kanaviin. Uutuuskirjat saivat näkyvyyttä sekä jälleenmyyjien kampanjoissa että SKS:n omassa verkkokaupassa, ja asiakasviestinnässä hyödynnettiin printtimainosten ja uutiskirjeiden lisäksi myös sosiaalista mediaa ja hakusanamainontaa. Vuoden aikana tiivistettiin viestinnällistä yhteistyötä yliopiston suuntaan erityisesti alumniyhteistyön kautta. Vuoden 2016 uutuuskirjaluettelo julkaistiin painettuna ja sähköisesti, ja uusista julkaisuista jaettiin tietoa muun muassa lehdistötiedotteilla ja sosiaalisessa mediassa. SKS:n kirjat olivat hyvin esillä valtakunnallisessa mediassa: sanoma- ja aikakauslehdissä, radiossa, televisiossa, eri uutisvälineiden sosiaalisen median kanavissa sekä kirjablogeissa. Erilaiset tapahtumat ja keskustelutilaisuudet tavoittivat runsaasti yleisöä, toimittajia ja bloggaajia. SKS osallistui Helsingin kirjamessuille omalla osastolla ja omilla ohjelmilla. SKS:n julkaisut olivat näkyvästi esillä myös Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa sekä Äidinkielen ja kirjallisuuden foorumissa Helsingissä. Turun ja Jyväskylän kirjamessuilla sekä pienempien tapahtumien yhteydessä oli SKS:n järjestämiä kirjailijaesiintymisiä sekä kirjamyyntiä Tiedekirjan ja muiden yhteistyökumppaneiden kautta. Verkkokauppa, varasto ja logistiikka Kirjojen varastointi ja logistiikka on keskitetty Kirjavälitykseen, joka palvelee valtakunnallisesti jälleen- myyjien tarpeita. Tiedekirjaa ja sen verkkokauppaa tukee pienempi TSV:n ylläpitämä varasto. SKS:n verkkokaupan toimintaa ylläpitää Booky Oy, joka aloitti verkkokaupan alihankkijana vuonna 2015. Booky vastaa verkkokaupan toimituksista ja laskutuksesta, ja SKS:n myynnin ja markkinoinnin tiimi verkkokaupan muusta hallinnasta ja myynninedistämisestä. 31.12. SKS:n kirjojen varastopaikkoja oli viisi, varastoituna oli yhteensä 1 270 (2015: 1 398) saatavilla olevaa nimekettä ja 146 000 nidettä (2015: 140 000). Painosten mitoittaminen oli onnistunutta, kysyntään onnistuttiin vastaamaan hallitulla varastomäärällä. Varastoon saapui vuonna 2016 87 745 nidettä (2015: 91 726). 16 SKS 2016 • Vuosikertomus


SKS_2016_e-julkaisu
To see the actual publication please follow the link above