Page 28

SKS_2016_e-julkaisu

Viestintä Viestintä SKS:n viestinnän tavoitteena on seuran tunnettuuden lisääntyminen ja se, että seuran palvelut, aineistot ja asiantuntijat tavoitetaan eri medioiden kautta. SKS:n viestintä on entistä vuorovaikutteisempaa, koska seura on läsnä useissa sosiaalisen median palveluissa. Toimintasuunnitelman mukaisesti kutsuttiin kirjallisuus- ja kulttuuribloggaajia tutustumaan SKS:n toimintaan ja tietokirjoihin. Vaikka tapaaminen ei osanottajamäärältään ollut suuri, kaikki paikalla olevat vieraat kuitenkin toivoivat vuosittaisia tapaamisia. Arvioitavien kirjojen lisäksi bloggaajat pitivät hyödyllisenä sitä asiantuntija-apua, mitä he voivat halutessaan seuralta saada. Toimintasuunnitelman mukaan julkaistiin YouTubessa kaksi SKS:n toimintaa esittelevää lyhytelokuvaa, jotka toteutettiin yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun elokuvan ja television tutkinto-ohjelman kanssa. Vuosikokouksessa 16.3. ensiesityksensä saanut Mutsis on SKS on kertomus siitä, miten SKS:n tekemän työn tuloksena kirjalliseksi taltioitu suullinen perinteemme löytää uuden ja yllättävän muodon. Lönnrot-files taas on tieteiselokuvallinen tulkinta siitä, miten tänä päivänä SKS:aa perinteen ja muistitiedon kerääjänä kiinnostaa moninainen elämämme juuri nyt, maalla ja kaupungissa. Vuoden loppuun mennessä elokuvia oli YouTubessa katsottu 1 659 kertaa. SKS:n verkkosivujen kävijöiden (565 878 / 622 792) ja käyntien (932 904 / 885 652) määrä on pysynyt tasaisena jo usean vuoden ajan. Seuran sivuille tullaan edelleen ennen muuta hakukoneiden kautta (54 %). Biografiakeskuksen tuottamat verkkojulkaisut ovat edelleen seuran sivustoista käytetyimpiä (338 853 / 396 883 käyntiä). Kansallisbiografia ja muut henkilöhistorialliset verkkojulkaisut ovat niin keskeinen osa finlit.fi-sivustoa, että niiden nousut ja notkahdukset vaikuttavat heti koko sivuston kävijä- ja käyntimääriin. SKS:n sosiaalisen median kanavat Facebook ja Twitter kasvattavat edelleen suosiotaan. Facebookin tykkääjien määrä on kasvanut edellisvuodesta yli puolellatoista tuhannella ja Twitterin seuraajien määrä viidelläsadalla. Instagramissa seuralla oli viime vuonna noin 500 seuraajaa, nyt 1 450. SKS:n sosiaalisen median palveluiden julkaisuista eniten kattavuutta ovat saaneet työpaikkailmoitukset, tiedeuutiset, keruut, alennusmyynti- kampanjat ja arkistokuvat. SKS:lla on mediaseurantasopimus News Enginen kanssa. Palveluun kuuluu sekä toimitetun sähköisen median että sosiaalisen median seuranta sekä tiedotejakelupalvelu ePressi. Vuonna 2016 mediaosumien määrä oli 591 (567). Uutisia tehtiin henkilövalinnoista, toiminnan muutoksista, uusista palveluista, apurahoista sekä alkavista tutkimushankkeista, kirjauutuuksista ja keruista. Parhaiten menevät läpi uutiset keruiden alkamisesta ja henkilövalinnoista. Tiedotusta hoidettiin julkaisemalla uutisia seuran verkkosivulla, lähettämällä mediatiedotteita ja tarjoa- malla tilattavaksi uutiskirjeitä. Lisäksi tapahtumista tiedotettiin Helsingin Sanomien Menovinkeissä, Agricola – Suomen historiaverkko -portaalissa sekä keskeis- ja lähialojen sähköpostilistoilla. SKS on mukana kansallisten kulttuurilaitosten viestinnän yhteistyöverkostossa. Ks. liite 8 SKS:n viestinnän tilastot 2016 s. 64. 26 SKS 2016 • Vuosikertomus


SKS_2016_e-julkaisu
To see the actual publication please follow the link above