Voimavarat SKS 2016 • Vuosikertomus 27 Voimavarat Toimintasuunnitelman mukaisesti remontoitiin SKS:n päärakennuksen julkisivu. Julkisivuremontti alkoi jouluna 2015 ja päättyi juhannuksena 2016. Työn lähtökohtana oli säilyttävä korjaus, joka suunniteltiin yhteistyössä Museoviraston kanssa. Korjausten suunnittelijoina toimivat arkkitehti emeritusprofessori Vilhelm Helander, konservaattori Pentti Pietarila, maalarimestari Raimo Laeslehto ja kiinteistöpäällikkö Terho Kylli. Hallituskatu 1:n päärakennus on palvellut seuraa vuodesta 1890. Luottamus- ja asiantuntijaelimet, yleishallinto Vuosikokous Seuran vuosikokoukseen 16.3. osallistui 70 jäsentä. Tilaisuuden aluksi kunnioitettiin hiljaisella hetkellä akateemikko Anna-Leena Siikalan muistoa. Anna-Leena Siikala (1.1.1943–27.2.2016) toimi monissa SKS:n luottamustehtävissä 1980-luvun alusta lähtien, viimeksi seuran esimiehenä 1996–2001. Seuran kunnia-jäseneksi Anna-Leena Siikala kutsuttiin 2004 Vuosikokouksen avasi esimies, professori emeritus Seppo Knuuttila, kokouksen puheenjohtajaksi valittiin professori Hanna Snellman. Esimiehen ja pääsihteerin puheiden jälkeen vuosikokousesitelmän piti FT Heini Lehtonen Helsingissä puhuttavista suomen kielistä. Tilaisuuden musiikista vastasi Stadin kadonneet -yhtye – Anna E. Karvonen, laulu, Roope Aarnio, kielisoit-timet, Antti Kujanpää, kosketinsoittimet, Tuomas Skopa, basso ja Tuomas Timonen, rummut – esittäen Stadin kadonneita stygejä – Helsingin kadonneita kansanlauluja. Vuosikokouksessa ensiesitettiin lyhytelokuva Mutsis on SKS, kertomus siitä, miten SKS:n tekemän työn tuloksena suullinen kulttuuri muuttuu kirjalliseksi. Elokuva on SKS:n tilaustyö Metropolia ammatti- korkeakoulun elokuvan ja television tutkinto-ohjelman opiskelijoilta (käsikirjoitus Eeva Smaragdi Heikkilä ja Liina-Maria Pelkkala, ohjaus Patrik Sundberg). Valtuuskuntaan valittiin uudeksi jäseneksi dosentti Tuulikki Kurki. Erovuoroisista valittiin uudelleen professorit Outi Fingerroos, Riho Grünthal ja Seppo Knuuttila, dosentit Kati Mikkola ja Marja Jalava sekä kirjailija Jyrki Vainonen. Valtuuskunnassa jatkoivat dosentit Pekka Henttonen, Ilona Herlin, Tiina Käkelä-Puumala, Kirsi Laurén, Kukku Melkas, Kirsi Salmi-Niklander ja Katriina Siivonen, professorit Pirjo Markkola, Taru Nordlund, Jussi-Pekka Taavitsainen ja Liisa Tainio, filosofian tohtori Sakari Katajamäki, yliopistonlehtori Tarja-Liisa Hypén sekä lehtori Tuula Saraniemi Vaalitoimikuntaan vuodelle 2017 valittiin uudelleen filosofian tohtorit Pasi Enges ja Anna Hollsten sekä professorit Pauli Kettunen, Päivi Lappalainen, Pirkko Nuolijärvi ja Hanna Snellman. Seuran rahastojen sääntöjen mukaisesti vuosikokouksessa julkistettiin Seuran rahastoista myönnetyt apurahat. –– Samuli Paulaharjun rahastosta • valtiotieteiden ylioppilas Juho Hänniselle tuhat euroa suomalaisen punkin valtamedian huomiota vaille jääneiden omakustanneyhtyeiden (1977–1984) haastattelujen tekemiseen ja punk-muistelu-kampanjan järjestämiseen • opiskelija Sonja Leppäselle tuhat euroa Pohjois-Lapin kullankaivajien haastattelujen tekemiseen • dosentti Kai Åbergille 2 000 euroa kenttätutkimukseen Suomen puolisen ja luovutetun Karjalan alueen karjalaisväestön ja eri romaniryhmien välisestä kulttuurisesta vuorovaikutuksesta • FT Marianna Ridderstadille 3 000 euroa kenttätutkimusprojektiin jätinkirkkoihin liittyvän kansan-perinneaineiston keräämiseksi