Uutuuskirja painottaa kokemuksellisuutta koulujen kirjallisuuden opetuksessa

Juuri ilmestynyt kokoomateos Miten luemme? tuo esiin monipuolisia lähestymistapoja käsitellä kirjallisuutta luokkahuoneissa. Kirja haastaa perinteisen, analyyttiseen lukemiseen keskittyneen kouluopetuksen ja korostaa lukemisen kokemuksellisuutta.

Miten koulussa luetaan kaunokirjallisuutta? Mitä kirjallisuudentutkimus voi tarjota nuorille lukijoille? Millainen rooli äänikirjoilla voisi olla opetuksessa? Kuinka kirjallisuuden asemaa koulussa voidaan vahvistaa? Tuore kokoomateos Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia etsii vastauksia näihin kysymyksiin ja tuo esiin uusia näkökulmia, joiden avulla kirjallisuuden monitahoinen maailma voisi avautua lukijoille myös koulun penkillä.

Kirja tarkastelee erityisesti nykylukion käytänteitä ja esittelee kirjallisuudentutkimuksen lähestymistapoja, jotka auttavat avaamaan kirjallisuuden maailmaa nuorille. Kirja haastaa ajatuksen siitä, että tekstin analyysi olisi keskeisin kaunokirjallisuuden lukemisen tavoite lukio-opetuksessa. Sen rinnalle teoksen kirjoittajat haluavat tuoda lukijan kokemuksellisuutta ja omia ajatuksia korostavia tulkintatapoja, kuten intersektionaalisia ja ruumiillis-reflektiivisiä lähestymistapoja.

Teos osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen vahvistaa oppilaiden ymmärrystä niin todellisuudesta kuin itsestään. Se on oivallinen opas nykyisille ja tuleville kirjallisuuden opettajille sekä koulutuksesta päättäville.

Aino Mäkikalli, Elias Heikkonen, Kaisa Ilmonen ja Päivi Koponen (toim.)
Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia
Tietolipas 288
ISBN 978-951-858-913-9
SKS 2024
Sisällysluettelo
Ilmestynyt.

Lisätietoja, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt

Tiedekustantamo

Kirjaehdotukset ja tiedustelut

Kirjojen arvostelukappaleet ja kirjailijoiden haastattelupyynnöt

Mitä mieltä olit tästä jutusta?

Kiitos vastauksestasi!
Kiitos vastauksestasi.

Mitä mieltä olit tästä jutusta – Herättää kysymyksiä

Kerro meille ajatuksistasi

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Kiitos vastauksestasi

Tuoreita tiedekirjoja

Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia

Toimittaneet Aino Mäkikalli, Elias Heikkonen, Kaisa Ilmonen ja Päivi Koponen

Terrains of Imagination in Contemporary Finnish Literature: Harassing Habitats in Maarit Verronen’s Fictions

Sarianna Kankkunen

Lapsenkielen uudissanat

Klaus Laalo

Lähestymistapoja kirjallisuuteen

Toimittaneet Hanna Meretoja, Aino Mäkikalli, Anna Helle, Kaisa Ilmonen ja Markku Lehtimäki

Nälkä ja vilu: Matkoja kauheaan pohjoiseen

Jyrki Siukonen

Suomalainen lastenelokuva

Toimittaneet Outi Hupaniittu, Marjo Kovanen ja Heta Mulari

Tutkimuspolkuja yksityisarkistoihin: Aineistot historian, kulttuurin ja kirjallisuuden tutkimuksessa

Toimittaneet Hanna Karhu, Katri Kivilaakso ja Viola Parente-Čapková

Joustavat sukupuolet muuntuvat merkitykset (Kalevalaseuran 103. vuosikirja)

Toimittaneet Niina Hämäläinen, Tarja Kupiainen ja Riikka Taavetti

Uutiset ja puheenaiheet

31.1.2025 - Blogi

Voiko kalevalamittaisia runoja käyttää esihistoriallisen arkeologisen aineiston täydentämiseen?

29.1.2025 - Uutiset

SKS hakee arkistotutkijaa ja kirjastosihteeriä

Placeholder image
24.1.2025 - Blogi

Yksityiskirjeistä tutkimusaineistoksi – tapaus Valev Uibopuu ja Tuuli Reijonen