Symposium ja kirjanjulkaisu: Laajentuneet ja särkyneet mielet

Laajentuneet ja särkyneet mielet
Aika: 
20.9.2023 - 17:00 - 19:00
Paikka: 
Tiedekulma, Helsingin yliopisto, Yliopistonkatu 4, Helsinki

Missä sijaitsevat ihmismielen, tietoisen kokemuksen ja ympäristön rajat? Miten kaunokirjallisuus kuvaa kokemuksen ja maailman kietoutumista yhteen? Symposiumissa tarkastellaan todellisia ja kuvitteellisia mieliä, jotka laajenevat aivojen ja kehon ulkopuolelle vuorovaikutukseen ympäristön, teknologioiden ja työkalujen kanssa. Tietoisen kokemuksen laajentuminen maailmaan voi olla hyödyllistä esimerkiksi silloin, kun ulkoistamme mielen toimintoja teknologisille apuvälineille, mutta se voi olla myös kivuliasta, kuten modernistiset kaunokirjalliset kuvaukset särkyneistä mielistä osoittavat.

Symposiumissa pohditaan kokemuksen laajenemisen ja mielen särkymisen teemoja kahden äskettäin julkaistun monografian pohjalta:

Pii Telakivi: Extending the Extended Mind: From Cognition to Consciousness (Palgrave-Macmillan, 2023)

Anna Ovaska: Shattering Minds: Experiences of Mental Illness in Modernist Finnish Literature (SKS, 2023)

Ohjelma

17.00–17.10 kustannusjohtaja Kirsi Keravuori, SKS ja johtaja Raul Hakli, RADAR, Helsingin yliopisto: Symposiumin avaus ja tervehdykset

17.10–17.40 Pii Telakivi: Laajentunut mieli ja kokemus

17.40–18.10 Anna Ovaska: Särkyneitä ja maailmaan laajentuneita mieliä suomalaisessa kirjallisuudessa

18.10–18.30 Merja Polvinen: Kommenttipuheenvuoro

18.30–19.00 Keskustelua

Puhujat:

FT Pii Telakivi on tutkijatohtori RADAR: Robophilosophy, AI Ethics and Datafication Research -ryhmässä Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian laitoksella. Hänen tutkimuksensa keskittyy laajentuneen ja ruumiillisen kognition ja tietoisuuden kysymyksiin sekä tekoälyn filosofiaan ja etiikkaan.

FT, VTM Anna Ovaska on kotimaisen kirjallisuuden vieraileva tutkija Helsingin yliopistossa ja tutkijatohtori monitieteisessä kertomuksentutkimuksen keskuksessa Narraressa Tampereen yliopistossa. Hänen tutkimuksensa sijoittuu kertomusteorian, ruumiillisen kognition tutkimuksen, feministisen- ja queer-tutkimuksen ja psykiatrian filosofian välimaastoon.

Dosentti Merja Polvinen on englantilaisen filologian yliopistonlehtori ja yleisen kirjallisuustieteen dosentti Helsingin yliopistossa. Hän on kehittänyt erityisesti laajentuneen ja ruumiillisen mielen teorioiden sovelluksia kirjallisuudentutkimuksessa. Hänen viimeisin teoksensa on Self-Reflective Fiction and 4E Cognition: An Enactive Approach to Literary Artifice (Routledge, 2023).

Teokset:

Anna Ovaska’s Shattering Minds: Experiences of Mental Illness in Modernist Literature is the first broad study on representations of mental illness in modernist Finnish literature. It shows through four case studies how in modernist texts mental suffering is not understood as something that is “inside” a person’s mind. Rather, experiences of illness are entangled with social and material environments, interactions with other people, and cultural norms and narratives that shape, for example, subjectivity, gender, and sexuality.

The study brings forth narrative strategies through which literary representations of shattering seek to affect their readers: What kinds of interpretive paths are invited in the texts? How are readers guided to go through embodied experiences of distress? How do the texts invite critical reflection on cultural and social perceptions of mental illnesses?
 

Pii Telakivi’s Extending the Extended Mind: From Cognition to Consciousness argues that conscious experience is sometimes extended outside the brain and body into certain kinds of environmental interaction and tool use. It shows that if one accepts that cognitive states can extend, one must also accept that consciousness can extend. The proponents of Extended Mind defend the former claim, but usually oppose the latter claim. The most important undertaking of this book is to show that this partition is not possible on pain of inconsistency.

Telakivi presents three arguments for the hypothesis of Extended Conscious Mind, examines and answers the most common counterarguments, and introduces a novel means to interpret and apply the concept of constitution. She also addresses the tensions between analytic philosophy of mind and enactivism, and builds a bridge between two different traditions: on the one hand, extended mind, and on the other, enactivism and embodied mind—and maintains that a unifying approach is necessary for a theory about extended consciousness.