SKS mukana nuorten lukuintoa herättelevässä Lukuboost-kampanjassa

SKS on mukana Lukuboost-vaikuttavuuskampanjassa, jossa kannustetaan nuoria varaamaan vartin päivässä lukemiseen. Helsingin Kirjamessuilta 2024 käynnistyvässä kampanjassa nuoria innostetaan lukemaan somevaikuttajavetoisen viestinnän ja lukuhaasteen avulla.

Valtakunnallinen ja kaksikielinen Lukuboost-kampanja haastaa 13–25-vuotiaat nuoret tarttumaan lukemiseen vartin päivässä. Haasteella halutaan innostaa nuoria löytämään lukemisen ilo, nostaa esiin lukemisen hyötyjä sekä tuoda esiin nuorten lukusuosituksia uudella tavalla. Kampanjan keulakuviksi on valittu nuorten seuraamia somevaikuttajia, jotka jakavat omia kokemuksiaan ja vinkkejään lukemisen aloittamiseen.

Kampanja tuottaa lisäksi nuorten itsensä laatimia lukusuosituslistoja sekä kannustaa opettajia ja vanhempia keskustelemaan lukutaidon merkityksestä.

“Tärkeää on, että lukemiseen innostetaan kaikilla yhteiskunnan alueilla, ei vain koulutuksessa vaan myös kotona ja vapaa-ajan sosiaalisissa verkostoissa. Lukuboost-kampanja tukee lukutaitostrategian 2030 kolmatta suuntaviivaa, joka ohjaa innostamaan lukemaan ja monipuolistamaan lukutaitoa. Monen eri tahon yhteistyönä Lukuboost-kampanja edistää osaltaan lukutaitostrategian toimeenpanoa.”

Opetushallituksen Lukutaito-ohjelman erityisasiantuntija Lotta-Sofia La Rosa

Lukuboostin ammattilaisille suunnatulle sivustolle on koottu sisältöjä, jotka auttavat nuorten kanssa työskenteleviä innostamaan nuoria lukemaan. Sivustolla on vinkkejä myös SKS:n avoimista oppimissivustoista, jotka tarjoavat ajantasaista ja tutkittua tietoa suomalaisesta kulttuurista, kirjallisuudesta, historiasta ja kulttuuriperinnöstä.

Haasteeseen voi osallistua kirjaamalla omat lukuvartit kampanjasivustolla lukuboost.fi. Pääpalkintona arvotaan 1000 euron lahjakortti. Haaste jatkuu tammikuun 2025 loppuun.

Seuraa kampanjaa TikTokissa ja Instagramissa (@lukuboost), ja osallistu jakamalla omat lukusuosituksesi tunnisteella #lukuboost. 

Kampanjaa koordinoi vaikuttavuustoimisto PING Helsinki. Kampanjassa on mukana useita kirja- ja kulttuurialan toimijoita.

Mitä mieltä olit tästä jutusta?

Kiitos vastauksestasi!
Kiitos vastauksestasi.

Mitä mieltä olit tästä jutusta – Herättää kysymyksiä

Kerro meille ajatuksistasi

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Kiitos vastauksestasi

Uutiset ja puheenaiheet

Placeholder image
24.3.2025 - Blogi

Rekilaulun nimestä, osa 2: Reigenlied ja rekivirsi runolauluna

21.3.2025 - Blogi

Sananmuodostuksen mahdollisuuksien joustavaa hyödyntämistä

Placeholder image
20.3.2025 - Blogi

Rekilaulun nimestä, osa 1: rekilaulu ja regilaul