Uutuuskirja painottaa kokemuksellisuutta koulujen kirjallisuuden opetuksessa

Juuri ilmestynyt kokoomateos Miten luemme? tuo esiin monipuolisia lähestymistapoja käsitellä kirjallisuutta luokkahuoneissa. Kirja haastaa perinteisen, analyyttiseen lukemiseen keskittyneen kouluopetuksen ja korostaa lukemisen kokemuksellisuutta.

Miten koulussa luetaan kaunokirjallisuutta? Mitä kirjallisuudentutkimus voi tarjota nuorille lukijoille? Millainen rooli äänikirjoilla voisi olla opetuksessa? Kuinka kirjallisuuden asemaa koulussa voidaan vahvistaa? Tuore kokoomateos Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia etsii vastauksia näihin kysymyksiin ja tuo esiin uusia näkökulmia, joiden avulla kirjallisuuden monitahoinen maailma voisi avautua lukijoille myös koulun penkillä.

Kirja tarkastelee erityisesti nykylukion käytänteitä ja esittelee kirjallisuudentutkimuksen lähestymistapoja, jotka auttavat avaamaan kirjallisuuden maailmaa nuorille. Kirja haastaa ajatuksen siitä, että tekstin analyysi olisi keskeisin kaunokirjallisuuden lukemisen tavoite lukio-opetuksessa. Sen rinnalle teoksen kirjoittajat haluavat tuoda lukijan kokemuksellisuutta ja omia ajatuksia korostavia tulkintatapoja, kuten intersektionaalisia ja ruumiillis-reflektiivisiä lähestymistapoja.

Teos osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen vahvistaa oppilaiden ymmärrystä niin todellisuudesta kuin itsestään. Se on oivallinen opas nykyisille ja tuleville kirjallisuuden opettajille sekä koulutuksesta päättäville.

Aino Mäkikalli, Elias Heikkonen, Kaisa Ilmonen ja Päivi Koponen (toim.)
Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia
Tietolipas 288
ISBN 978-951-858-913-9
SKS 2024
Sisällysluettelo
Ilmestynyt.

Lisätietoja, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt

Tiedekustantamo

Kirjaehdotukset ja tiedustelut

Kirjojen arvostelukappaleet ja kirjailijoiden haastattelupyynnöt

Mitä mieltä olit tästä jutusta?

Kiitos vastauksestasi!
Kiitos vastauksestasi.

Mitä mieltä olit tästä jutusta – Herättää kysymyksiä

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kerro meille ajatuksistasi

Kiitos vastauksestasi

Tuoreita tiedekirjoja

Miksi lukea kirjallisuutta? Filosofinen tutkielma

Kalle Puolakka

Tekojen kaupunki

Toimittaneet Terhi Ainiala, Silja Laine, Päivi Leinonen ja Pia Olsson

Unohtuneet kirjoitukset. Katoaminen kirjallisuushistoriassa

Toimittaneet Sari Kivistö, Katariina Kärkelä, Erika Pihl ja Isa Välimäki.

Äänirautaa rajalle. Musiikki, Suomi ja Neuvostoliitto 1960-1985

Simo Mikkonen

Tito Colliander ja Hitlerin Saksa. Poliittisen pyhiinvaeltajan profiili

Carl-Johan Holmlund

Käänteet ja kierrot. Kulttuuriset ympäristömuutokset pohjoisessa

Toimittaneet Roger Norum, Veera Kinnunen ja Niina Hämäläinen

Kieli maisemassa, maisema kielessä. Tutkimuksia Turusta

Toimittaneet Hanna Lantto, Paula Sjöblom, Jaana Vahtera ja Minna Hjort

Suomen nykymurteet

Harri Mantila

Uutiset ja puheenaiheet

Placeholder image
14.11.2025 - Blogi

Kuuntelemisesta

11.11.2025 - Kirjatiedotteet

Uutuuskirja: Lukemisen kriisi on myös ymmärtämisen kriisi

11.11.2025 - Blogi

Waltarin muistikirja ja röyhkeät varkaat