Uutuuskirja painottaa kokemuksellisuutta koulujen kirjallisuuden opetuksessa

Juuri ilmestynyt kokoomateos Miten luemme? tuo esiin monipuolisia lähestymistapoja käsitellä kirjallisuutta luokkahuoneissa. Kirja haastaa perinteisen, analyyttiseen lukemiseen keskittyneen kouluopetuksen ja korostaa lukemisen kokemuksellisuutta.
Miten koulussa luetaan kaunokirjallisuutta? Mitä kirjallisuudentutkimus voi tarjota nuorille lukijoille? Millainen rooli äänikirjoilla voisi olla opetuksessa? Kuinka kirjallisuuden asemaa koulussa voidaan vahvistaa? Tuore kokoomateos Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia etsii vastauksia näihin kysymyksiin ja tuo esiin uusia näkökulmia, joiden avulla kirjallisuuden monitahoinen maailma voisi avautua lukijoille myös koulun penkillä.
Kirja tarkastelee erityisesti nykylukion käytänteitä ja esittelee kirjallisuudentutkimuksen lähestymistapoja, jotka auttavat avaamaan kirjallisuuden maailmaa nuorille. Kirja haastaa ajatuksen siitä, että tekstin analyysi olisi keskeisin kaunokirjallisuuden lukemisen tavoite lukio-opetuksessa. Sen rinnalle teoksen kirjoittajat haluavat tuoda lukijan kokemuksellisuutta ja omia ajatuksia korostavia tulkintatapoja, kuten intersektionaalisia ja ruumiillis-reflektiivisiä lähestymistapoja.
Teos osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen vahvistaa oppilaiden ymmärrystä niin todellisuudesta kuin itsestään. Se on oivallinen opas nykyisille ja tuleville kirjallisuuden opettajille sekä koulutuksesta päättäville.
Aino Mäkikalli, Elias Heikkonen, Kaisa Ilmonen ja Päivi Koponen (toim.)
Miten luemme? Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia
Tietolipas 288
ISBN 978-951-858-913-9
SKS 2024
Sisällysluettelo
Ilmestynyt.
Lisätietoja, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt
Kirjojen arvostelukappaleet ja kirjailijoiden haastattelupyynnöt
vapaakappaleet@finlit.fiMitä mieltä olit tästä jutusta?
Tuoreita tiedekirjoja



Unohtuneet kirjoitukset. Katoaminen kirjallisuushistoriassa
Toimittaneet Sari Kivistö, Katariina Kärkelä, Erika Pihl ja Isa Välimäki.
Lue lisää



Käänteet ja kierrot. Kulttuuriset ympäristömuutokset pohjoisessa
Toimittaneet Roger Norum, Veera Kinnunen ja Niina Hämäläinen
Lue lisää

Kieli maisemassa, maisema kielessä. Tutkimuksia Turusta
Toimittaneet Hanna Lantto, Paula Sjöblom, Jaana Vahtera ja Minna Hjort
Lue lisää


